Tiger of Sweden – A Different Cut

Historien om Tiger of Sweden går helt tilbake til 1903 da Marcus Schwartzmann og Hjalmar Nordström etablerte “Schwartzmann & Nordström” i Uddevalla, Sverige. Deres umiddelbare suksess lå bak den geniale ideen; hjemmesøm.

Fredag 05.09.13 tok jeg turen til Skar Agency, distributøren av Tiger of Sweden i Norge for å undersøkte historien om det som idag i mine øyne er et av verdens ledende varemerker. Klokken 11.00 møtte jeg Johan Anker Skar, eieren av Skar Agency og mannen bak Tiger of Sweden i Norge for en liten prat.
IMG_2631

Istedenfor å vente på at kundene skulle komme til dem, dro heller de hjem til kundene. På grunnlag av dette ble de kjente i nærområdet, og ekspanderte kjapt. Schwartzmann hadde ansvaret for den ytre driften, mens han partner drev den indre. I tillegg til å være business-menn var de begge kapable skreddere som flere andre i Skandinavia på denne tiden.

Historie

Opphavet til selve navnet “Tiger of Sweden” kommer fra en noe bisarr historie. Schwartzmann var opprinnelig en østerriksk jøde som hadde problemer med å uttale enkelte svenske ord. I og med at det var Schwartzmann som drev den ytre driften, var det han som hadde den fysiske kontakten med kundene. Tyger som på norsk betyr stoff, er et flittig brukt ord i denne bransjen, og Schwartzmann kom ikke unna å bruke ordet. Problemet var at han rett og slett ikke greide å uttale det riktig. Tyger ble til tiger, og siden ble han kjent som Mr. Tiger.

Out of the bank and into the streets

Da Schwartzmann & Nordström begynte med konfeksjon kalte de sin første modell for Tiger, grunnet all blest rundt nettopp dette ordet, som nå hadde blitt kjent i andre byer enn Uddevalla.  Gjennom de første 25 årene flyttet selskapet til større lokaler tre ganger. Grunnet deres store pågang og suksess med modellen “Tiger” signerte Schwartzmann & Nordström patent på navnet “Tiger Clothing”. Firmaet het i realiteten fremdeles Schwartzmann & Nordström, men ble fra og med den dagen ikke kalt for annet enn Tiger.

Da 2.verdenskrig brøt ut begynte Tiger å produsere uniformer for den svenske armeen. På lik tid gjorde en ikke ukjent designer det samme for den engelske armeen, med det sin sedvanlige Trench Coat.

IMG_2652

I 1955 døde Marcus Schwartzmann, og hans sønn Robert tok over firmaet. På samme tid var det store endringer i markedet. Konkurransen kom sigende inn fra land som Finland, Portugal og andre land som produserte billigere klær enn det Tiger gjorde. Konsekvensen var at Tiger, som foregående år hadde etablert et mektig navn ble et svakt merke som mange andre svenske tekstilfirmaer. Selskapet ble solgt, og deres nye eier var ingen andre enn den svenske regjeringen. Tidlig på 1990-tallet fikk Tiger igjen en ny eier da Roger Tjernberg tok over sammen med designeren Leif Menfors.

“No Tie Suit Collection”

IMG_2650

På denne tiden var både musikk og mote påvirket av rock, og det var nettopp dette som lagde ordtaket “A Different Cut”. Alle dressjakker skulle kunne brukes uten slips og med et par jeans. Dressene skulle være så behagelige at du kunne legge deg i sengen uten å merke at du hadde klær på deg. Alt annet enn navnet Tiger ble erstattet med de nye eierne som virkelig tok muligheten til å gjøre noe stort. De smale dressene og de smale slagene ble umiddelbart tatt godt imot av kundene, og ikke lang tid senere ble dressene brukt av kjente skuespillere, forfattere, rockeband og media-personligheter. Det nesten ett-hundre-år gamle merket var plutselig det hippeste i Sverige.

I 1997 lanserte Tiger deres første kvinnekolleksjon, og tre år senere fulgte Tiger of Sweden Jeans etter. Resten er historie.

I dag samarbeider Tiger of Sweden med de aller beste veverne i verden. Cerutti, Luigi Botto, Loro Piana, Limonta, Vitale Barberis Canonico, Marzotto og Angelico er alle vevere brukt i Tiger of Sweden dresser og blazere, og understreker verdien og kvaliteten i hver enkelt dress.

IMG_2629

Johan Anker Skar drev sin egen konfeksjon-frabrikk på 80-tallet, og hadde Tiger som konkurrent. Senere tok han merket inn i sitt agentur, som ble en suksess. Det tok herfra ikke lang tid før han kjøpte rettighetene til å selge Tiger of Sweden i Norge. I 1998, som var hans første år som eier solgte agenturet hans for 3,5 millioner.

Nå, femten år senere har han en årlig omsetning på hele 170 millioner kroner. Skar mener at Tiger of Sweden kun skal selges i de beste butikkene i Norge, og er derfor meget selektiv med hvilke butikker han velger å distribuere varemerket til. Det viktigste er at det ikke er for mange forhandlere på ett og samme sted. I skrivende stund har Skar omtrent 150 cross-over-kunder, 93 herrekunder og 75 kvinnekunder. I tillegg har agenturet hans en egen Jeans-selger, og to større butikker i Oslo sentrum.

Det åpnes i november en ny butikk i Bergen, som skal bli den peneste Tiger-butikken verden over. Samtidig jobbes det nå steinhardt for å åpne en butikk på Aker Brygge (vår 2014).

One thought on “Tiger of Sweden – A Different Cut

  1. Pingback: Eton – Tomorrow´s Vintage | Andreas Aguilera

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s